layersublayer

Your partner in media research

Our new blog is available

Celebrity endorsers effective at Instagram?
layersublayer

KlapperCom Blogspot

tv-trends, tv-formats, research: all things you like to know about trends, television formats, sponsoring and product placement

Savers are Super on Television

In March in the UK a new tv-program started about people who have to deal with a limited budget. Money-saving formats increased last 2 years, especially in the UK and USA, and striking is that in most program titles savers are indicated as ‘super’ or ‘extreme’.

Since March 25th Channel4 at daytime airs Superscrimpers’ Challenge with money-saving-tips that are both given by viewers and host Mrs. MoneyPenny. Beside the tips 3 budget-challenges are part of the program, e.g. prepare a family-dinner for 6 with a budget of 10 Pounds, or create a different look for 25 Pounds including a new haircut. This challenge program is a spin-off of the original Super Scrimpers (C4) transmitted for 2 years now. It’s a creative format, an eye-opener with a happy feel and look.

One of the newest money-saving formats in the USA is Super Saver Showdown that is broadcast on Oprah Winfrey’s Network OWN started in August 2012. It’s a reality competition between two (obsessed) bargain hunters and their family. The two families have to organize a big party for someone special with a budget of 100 Dollar for the food (spending in just 20 minutes) and 100 Dollar for party styling (within 2 days with a lot of DIY). The contestants use skills like clipping coupons, super saving and DIY-designing. The winner gets a cash prize of 10.000 dollars. Super Saver Showdown is a mix of elements from other tv-programs: Extreme Couponing (TLC), 48 Hours Wedding (PAX) and Shop ‘til you drop (LifeTime). 

The money-saving trend started in the USA in 2009 with Extreme Couponing (TLC) about American housewives who collect coupons and see it as their work. Hilarious is to watch how they clip all these coupons and how they create huge stocks of food at home. In the supermarket they want 3 shopping carts full with products paid with the coupons. The cash register indicates 600 Dollar, but the housewife returns the coupons (one by one) and the total amount drops to 0 Dollar. That’s the challenge: extreme shopping without paying a dollar.   

TLC launched the follow-up Extreme Cheapskaters in October 2012. Each episode gives a glimpse at persons who don’t want to spend their money if it isn’t necessary. Some cheapskaters aren’t poor at all but don’t like spending money, others live from what others throw away trying to educate wasteful people, and a third group try to save the planet by using less electricity and second hand furniture. Examples of cheapskaters strategies for dinner are ’self-picked salads’ from nature, ‘dumpster diving’ to find packaged food in garbage trucks, and ‘hunting road kills’ to find dead birds and rabbit along the highway. This program can be called: extreme creative.

The described tv-formats translate the recession message of savings and budget cuts to amusing television in which creative skills are needed. Super.

Agnes Dijker

 

Posted by Klapper  |  0 Comment  |  in Geen categorie

Voeding ontrafeld op TV

Wekelijks op maandag prime time is op Channel4 de Britse versie van het Nederlandse Keuringsdienst van Waarde (NTR) te zien, als Food Unwrapped. In Nederland loopt KvW sinds 2004 en nu dus in 2012 gestart in Groot-Brittannië. Food Unwrapped bevat minder telefoongesprekken en daarmee ook minder subtiele humor. De Britten pakken het serieuzer en wat strenger aan en de presentatoren (een team van 4) bezoeken meer fabrieken waar ze een kijkje krijgen in het voedselproductieproces, maar de conclusies zijn dezelfde. In het Nederlandse KvW wordt ook gepraat met marketeers uit de voedingsindustrie en worden testjes gedaan, wat het programma afwisselender maakt.

In ons boek ‘Naar een origineel idee van’ staat KvW genoemd bij de tv-trend ‘terug naar de authenticiteit’ als onderdeel van Koken op televisie. Sinds 2004 zijn de tv-makers nieuwsgierig geworden naar de herkomst van ons voedsel, hoe het wordt gemaakt en wat er precies in zit.

Eerder in Groot-Brittannië (2007-2009) zond BBC1 de documentaireserie uit What’s really in our food? en gaf Jimmy Doherty de kijker al uitleg over voedingsmarketing strategieën in Supermarket secrets(2010) op BBC2. De Engelsen keken ook wat bepaalde voeding doet met je lichaam in de vorm van menselijke testjes in The truth about food (BBC2). En op dit moment is op Channel4 de 2eserie te zien van Food Hospital(jaar) waarin kandidaten met een lichamelijke kwaal, zoals eczeem of hoge bloeddruk, voedingsadviezen krijgen met het idee van ‘using food as medicine’.  

In de VS hebben ze onderwerpen over nutrition science of voedingswetenschap geïntegreerd in ‘health shows’ zoals de Dr.Oz show (Discovery) en The Doctors op de lokale zenders van CBS. Beide shows worden uitgezonden sinds 2009 en zijn stand-alone shows geworden nadat ze eerst onderdeel uitmaakte van daytime talkshows, resp. in de Oprah Winfrey show en Dr.Phil.

In zowel de Dr.Oz show en The Doctors komen allerlei medische kwesties aan de orde, en kenmerkend is dat doktoren in blauwe of witte jassen op een vrolijke manier uitleg geven over gezondheid en voeding en vragen beantwoorden in de studio voor live publiek. Lichaam en voeding worden in een informele sfeer en op een toegankelijke manier benaderd. De shows worden alleen wel gesponsored. 

In Nederland heeft eind augustus 2012 SBS6 het initiatief genomen om allerlei vragen over het menselijk lichaam op een toegankelijke manier te brengen in de celebrity quiz show De lijf show, gepresenteerd door Marc Klein Essink, waarin ook het studiopubliek participeert door de vragen te beantwoorden voor punten voor de 2 celebrity koppels. Ook in een entertainment setting kun je als kijker iets te weten komen over je gezondheid.    

Agnes Dijker
Posted by Klapper  |  0 Comment  |  in : tv-trend, De lijf show, Dr. Oz show, food, Food hospital, Food unwrapped, KvW, sponsoring, tv-format, voeding

Neighbours in OWN community reality format

Oprah Winfrey’s Network OWN transmits from January the new community reality program Million Dollar Neighbourhood (produced by Force Four Entertainment for the Canadian arm of OWN). The program is a social experiment in which 100 families in a neighbourhood of small village Aldergrove take the challenge to save money together over 10 weeks to a total sum of $1 million. Each family followed by camera has its own financial problems and get unique tasks to fulfil, but there also are collective challenges like a collective garage sale. During the series viewers get useful insights by participants and financial experts, about the cost of storage of forgotten stuff, tips to save more money for hard times and tips to break the cycle of debts.
It’s not the first community reality format related to a collective financial activity. Previously in 2008 Flemish broadcaster aired the energy saving format Onder Hoogspanning XL (High Voltage XL). The purpose of the program was to let villagers replace ordinary bulbs by energy efficient light bulbs. At the end of the program, the old lamps were transformed into a work of art.
The community tv-trend shows 2 themes: ‘loosing weight together’ and ‘neighbours together’ to strive for quality of life in the neighbourhood.    
Loosing weight together in community reality formats:
*in the USA The Biggest Loser: Special Edition (spin-off The Biggest Loser NBC in 2004) a team of obese people competing against another team, living on a ranch working with coaches. In The biggest loser the one who looses the most (weight) is the winner
*in Switzerland SF1 started the docu-soap Ein Dorf speckt ab (A village is loosing weight) in 2007 in which citizens of small village Eglisau were trying  to loose weight
*in the German local version Jedes Kilo zählt-Ein Insel speckt ab (An isle is loosing weight) in 2008 (KabelEins) 1% of the citizens of the isle Langeoog took the opportunity to loose weight order to pursue collective weight loss
*in Holland expert Dr. Frank van Berkum (also participant in SBS6’s De Afvallers (weight losers)  XXL) started in 2010 a community campaign in daily newspaper De Telegraaf De grootste Afvalrace ooit (The greatest weight loser ever) with the target to loose weight together: 1 million kg by 100.000 participants.  
Neighbours together in community reality formats:
*the UK started in 2000 with Charlie’s garden army (BBC2 later BBC1) in which female gardener Charlie Dimmock together with local volunteers transformed community land to public gardens 
*in Holland also public places were transformed to vegetable garden in tv-program Llink in natura (2009) of former pubcaster Llink
*Dutch pubcaster NCRV aired Beste buurtplan (2008) in which 35 ambassadors of a neighbourhood competed (by weekly challenges with local people) to win a cash prize of 25.000 Euro to start up a public activity in their own community
*in the USA (since 2008) the negative title The ugliest house on the block (WE) meant a positive activity of a community to renovate a house and garden in their street to upgrade their neighbourhood.
Probably community formats will increase on television now the social trend is to set up local communities to get through an economic crisis.   
Posted by Klapper  |  0 Comment  |  in : tv-trend, community reality format, tv-format

Tv-trends Nederland 2011

Programmatrends NL 2011
Net als in voorgaande jaren hebben we voor het SPOT jaarrapport 2011 onderzocht welke trends en thema’s in genres te herkennen zijn op de Nederlandse televisie. Hiervan een samenvatting.
Confrontainment
In meerdere programma’s wordt uitdrukkelijk de confrontatie opgezocht. De confrontatie gebeurt niet in harde reality programma’s, maar onder begeleiding en met een verhaal. Daders worden geconfronteerd met slachtoffers, rijk en arm komen elkaar tegen, jongeren confronteren hun ouders en elkaar, en tegenpolen zitten dagen opgescheept met elkaar.        
*Confrontatie met dader: De confrontatie (NCRV) Gepest (RTL4) Overtreders (SBS6) Operation Repo: payback time (RTL7)
*Confrontatie met jongeren: Uit de kast, Over de streep (KRO)
*Confrontatie met tegenstelling: Beauty&The beast (Net5) Naaste familie (KRO) How the other half live, Superdik-Superdun (RTL4).
Handicap formats
Niet alleen gehandicapten zelf zijn te zien op TV (zoals in Down met Johnny op Veronica) maar er worden ook shows uitgezonden waarin ‘handicaps’ juist bewust worden toegevoegd. Als leedvermaak of om de uitdaging zwaarder te maken, of om andere zintuigen te versterken, zoals de ‘blind audition’ in The voice of Holland.      
*Handicap: Face it (Veronica) The pain game (RTL5)
*Blind: Dating in the dark (RTL5) Total Blackout (Veronica) The voice of Holland (RTL4).
Macho talk
Steeds meer seksespecifieke programma’s verschijnen op televisie, zoals praatprogramma’s men en over mannen waarin het gaat over onderwerpen als sport, auto’s, vrouwen. De ‘echte man’ krijgt weer een plaats op TV en mannen kunnen gewoon praten over vrouwen zoals in de kroeg.       
*Macho talk in entertainment shows: M!LF, Top Gear (Veronica)
*Macho talk in talkshows: Zij is van mij (VPRO) Voetbal International, Tour du Jour (RTL7).
Girl’s stories
Naast de mannen in praatprogramma’s, komen de vrouwen op TV vooral in docu-soaps naar voren, waarin ze worden gevolgd door de camera. De aandacht voor vrouwen (apart) was in Scandinavië en Spanje al eerder te zien, maar nu ook in Nederland.   
*Rijke vrouwen: Fortuinlijke vrouwen (RTL4) Nederlandse Hollywood vrouwen (Net5)
*Carrière vrouwen: Modemeisjes met een missie (RTL5) Mijn geheime missie (RTL4)
*Survival vrouwen: Echte meisjes in de jungle (RTL5)
*Criminele vrouwen: Moordvrouwen (Net5).
Reizen met een missie
Reizen met een missie en naar niet alledaagse bestemmingen heeft een belangrijke plaats op de Nederlandse televisie. De travel trends zijn: het reizen naar locaties die worden afgeraden, het reizen voor een beter klimaat en lange reizen over grote gebieden.  
*Reizen met missie: Going South, Zee zout & zeilen (AVRO) Dwars door Diaspora (JO) Pelgrimscode (EO)
*Gevaarlijke reizen: Reisadvies negatief (KRO), Lauren verslaat (Veronica) How to stay alive (BNN)
*Continentaal reizen: Oostwaarts, De weg naar het Avondland, In Turkije (VPRO) We zijn er bijna (MAX).
De doktor als mens
Reality programma’s over dokterspraktijken en ziekenhuizen zijn al jaren te zien op de vaste weekdag tijdsloten op Ned.1. Maar deze ‘doktersreality’ verandert langzamerhand naar meer bijzondere dokters- en ziekenhuispraktijken, waar de dokter meer als mens wordt getoond.
*Dokters buiten Nederland: Dokters aan de Costa (MAX) De vakantiedokter (AVRO)
*Dokters op straat: De straatdokter (EO)
*Ziekenhuis: De echte co-assistent (AVRO) Operatie Live (MAX) Medisch specialist als dokter en mens (RTL4).
Posted by Klapper  |  1 Comment  |  in tv-trends Nederland

Family chefs in the television kitchen

The ‘cooking on television’ trend is far from over. There are still appearing new variations in the genre. In January 2012 three new cooking formats were launched in which relatives act as cook.

The UK
1. In The Fabulous Baker Brothers (Channel4, 04-01-2012) brothers chef Henry & baker Tom Herbert cook together and also participate in a cooking competition against each other. In each episode they create a tasty recipe which is judged by different groups of people, e.g. sports players or students. They cook in Italian style.
2. In Hungry sailors (ITV1, 16-01-2012) dad Dick and son James Strawbridge sail along the South-coast of Great-Britain and meet regional farm owners, food producers and restaurant owners to exchange all sort of information. At the end they create together a meal out of local ingredients, served on their boat for the locals. Their cooking style is the Slow food style.   

The USA
3. In Not my mama’s meal (Cooking channel, 04-01-2012) son Bobby Deen takes his mother’s classic recipes (of famous tv-chef Paula Deen) to change them into healthier low calories and low fat variations but still deliver on taste. His cooking style is the modern healthy way.

Previously relatives occasional appeared in cooking programs, but at the start of 2012 the ‘relative-trend’ finally breaks through. A short overview of occasional cooking formats in which relatives take part: 
In the USA Down Home With the Neelys (Food network, since 2009) is presented by the married couple Patrick and Gina Neely. They always discuss things but also whispering sweet things to each other.
In Denmark son Harry at the age of 6 helped his dad Carsten Kyster (who is a famous chef) in the tv-program Harry–med far I kokkenet (Harry with his dad in the kitchen, DR1, 2007) preparing recipes and visiting food producers. Harry wanted to become a professional chef like his father.  
In the UK married couple Monty en Sarah Don presented the cooking program Fork to Fork already in 1999 (Channel4) from a country kitchen preparing healthy recipes in organic style. The married couple also wrote the book Fork to Fork, published in 2006. 

Agnes Dijker

Posted by Klapper  |  0 Comment  |  in cooking, format, relatives, television

Family chefs in the television kitchen

The ‘cooking on television’ trend is far from over. There are still appearing new variations in the genre. In January 2012 three new cooking formats were launched in which relatives act as cook.

The UK

1. In The Fabulous Baker Brothers (Channel4, 04-01-2012) brothers chef Henry & baker Tom Herbert cook together and also participate in a cooking competition against each other. In each episode they create a tasty recipe which is judged by different groups of people, e.g. sports players or students. They cook in Italian style.
2. In Hungry sailors (ITV1, 16-01-2012) dad Dick and son James Strawbridge sail along the South-coast of Great-Britain and meet regional farm owners, food producers and restaurant owners to exchange all sort of information. At the end they create together a meal out of local ingredients, served on their boat for the locals. Their cooking style is the Slow food style.   

The USA

3. In Not my mama’s meal (Cooking channel, 04-01-2012) son Bobby Deen takes his mother’s classic recipes (of famous tv-chef Paula Deen) to change them into healthier low calories and low fat variations but still deliver on taste. His cooking style is the modern healthy way.

Previously relatives occasional appeared in cooking programs, but at the start of 2012 the ‘relative-trend’ finally breaks through. A short overview of occasional cooking formats in which relatives take part: 

In the USA Down Home With the Neelys (Food network, since 2009) is presented by the married couple Patrick and Gina Neely. They always discuss things but also whispering sweet things to each other.

In Denmark son Harry at the age of 6 helped his dad Carsten Kyster (who is a famous chef) in the tv-program Harry–med far I kokkenet (Harry with his dad in the kitchen, DR1, 2007) preparing recipes and visiting food producers. Harry wanted to become a professional chef like his father.  
In the UK married couple Monty en Sarah Don presented the cooking program Fork to Fork already in 1999 (Channel4) from a country kitchen preparing healthy recipes in organic style. The married couple also wrote the book Fork to Fork, published in 2006. 
Agnes Dijker 
Posted by Klapper  |  0 Comment  |  in Geen categorie

Tv-trends in emigration formats

People looking for a better place to live abroad have been the subjects of tv-formats since 2001 and even in 2011 three new formats started: Auswanderer auf Probe (ZDF-Neo), Little England (ITV1) and Allt för Sverige (SVT1). Three different types of formats can be distinguished:
1. moving abroad 2. my successful life abroad 3. returning home.

Programs of category 1 ‘moving abroad’ are shown on TV in the UK since 2001, like Escape to the sun (BBC, 2001) A place in France (C4, 2002) Get a new life (BBC, 2003) Living in the sun (BBC, 2005) New life down under (C4, 2005). On the Dutch tv-market pubcaster TROS transmits Ik vertrek since 2005. And on the German TV emigrants leave Germany since 2007 in shows like Goodbye Deutschland (VOX, 2007) Die Auswanderer (K1, 2007) Umzug in ein neues leben (RTL-T, 2008).

These emigration formats often have a negative atmosphere and dramatize the failure of the emigrants in their new environment. They aren’t well prepared, they haven’t anticipated on possible problems abroad and their language skills leave a lot to be desired. As a result there’s a lot of miscommunication with contractors, the chats with the locals during the house warming are terrible and the application for various permits often goes wrong. For the viewer it doesn’t take long till you get tired of it.

There also are programs with a more positive approach. In these programs emigrants use a test period to find out if there are possibilities for employment in the new country, like in the UK Wanted down under (BBC, 2007) Great Italian escape (C4, 2008) and in 2011 in Germany Auswanderer auf Probe at ZDF-Neo.  

UK and Scandinavia air formats of category 2 ‘my successful life abroad’. In Scandinavia Svenska Hollywood Fruar (TV3) in which emigrated Swedish women married to an American are paid a visit in their new home country to show off their successful life has been airing since 2010. In the UK Little England (ITV1) started in 2011 which stars British families who succeed in business in France. The positive angle of these shows is a relief for the viewer.

A format from category 3: ‘returning home’ is Die Rückwanderer by VOX which has been airing since 2008 in Germany. And since November 2011 the Swedes have put the emigration theme is into competitive real life soap. Allt för Sverige (SVT1) is about Swedish Americans who return to their Swedish roots. They have to compete in Swedish traditions and the participants learn more about their Swedish ancestors. In each episode one participant drops out, but the winner will meet his/her relatives in Sweden. In this Scandinavian format – which originally is Norwegian and aired there as Alt for Norge (international title Culture Shock) – emigration is combined with the ‘finding your roots’-element.  

Agnes Dijker
Twitter agnesdijker
LinkedIn Agnes Dijker
Posted by Klapper  |  0 Comment  |  in emigration formats tv-trends

Successor Gottschalk in Wetten Dass?


For months now in Germany ZDF is looking for a successor to present Tv-show Wetten dass (ZDF). In February 2011 Thomas Gottschalk said he will end his career as host of the show. At first sight three names were mentioned: Jörg Pilawa, Hape Kerkeling and Stefan Raab.
Gottschalk’s style as show master is friendly, sympathetic and not too clammy. In spite he talks with international famous guests – is an international celebrity himself – and he has a modesty which does him credit.  
Which style do the nominated presenters have? 
  • Jörg Pilawa is the ‘decent’ type, a well-behaved and sympathetic showmaster (e.g. family show Frag doch mal die Maus and quiz show Das Quiz). Cons: Pilawa is a somewhat dull person
  • Hape Kerkeling is the ‘naughty’ type, a humoristic and pleasant comedian (e.g. retro show Die 70er Show and satirical show Hape trifft). Cons: 10 years ago Kerkeling refused to become the new Wetten Dass presenter
  • Stefan Raab is the ‘daring’ type, a trendy and challenging songfestival lover (e.g. challenge shows Schlag den Raab en TV-Total Stock car racing). Cons: sometimes Raab ‘flies in all directions’.
In the meanwhile Hape Kerkeling said he can imagine to host Wetten Dass coming years, but Jörg Pilawa don’t, he said in tv-guide Hörzu. In October 2011 the Berliner Post mentioned two other names. Both comedians and hosts with a lot of experience: Anke Engelkens and Barbara Schöneberger. But the question is if a female host will match well with co-host Michelle Hunziker. 
In our opinion two presenters haven’t nominated, but could match the show too: Johannes B. Kerner (ZDF) and Günther Jauch (RTL). Both are very experienced as host of talkshows with international guests and both have a friendly twist in their presentation style.
Or maybe it’s better to stop Wetten Dass at the top of its success? The popularity will decrease because there simply isn’t ‘a second Gottschalk’. Are they looking for a host in the same style Wetten Dass was last years or will they try another tack?
ZDF said Wetten Dass will be continued, that’s for sure. And the definitive choice for the new host will be revealed in Thomas Gottschalk’s last show at December 3. We will watch and see!

Agnes Dijker 

Posted by Klapper  |  0 Comment  |  in Hape Kerkeling, Wetten dass, ZDF

Waar moet ik aan denken bij het ontwikkelen van een Tv-format?

Je hebt een idee of merk voor een TV-programma en wat dan?

Stap 1: Genrekeuze

In wat voor genres zou het idee uitgewerkt kunnen worden? Losse interviews over ervaringen van mensen in een human-interest programma of de betrokkenen elke week volgen in een docu-soap? Maar de deelnemers kunnen natuurlijk ook worden begeleid door een professional om tot betere prestaties te komen in een coaching programma of laten we ze tegen elkaar strijden tot de beste overblijft in een talent real life show? He nee, laten we toch maar kiezen voor een licht informatief magazine (een tijdschrift op televisie). Dat is een bredere insteek, waarin het draait om de betrokkenen maar er daarnaast ook algemene informatie wordt gegeven.

En een magazines is een genre bij uitstek voor gesponsorde onderdelen, dus we besluiten het idee verder te ontwikkelen als gesponsord concept. 

Stap 2: Invulling programma-elementen

Vervolgens kan het genre verder worden ingevuld met behulp van een checklist, waarvoor een matrix is opgenomen in het boek Naar een origineel idee van (zie inhoudsgave boek https://www.klappercom.nl/pdf/BoekTvTrends_03_Inhoudsopgave_nov%202011.pdf). Hoe wordt de verhouding tussen informatie en verhaal? Wat is de setting van het programma? Is het studio-based of worden er ook buitenopnames gebruikt. Hoeveel vaste rubrieken kent het programma? En als er zowel studio- en buiten- opnamen zijn: wat is dan de verhouding tussen deze twee onderdelen. En de presentatie, vragen we een BN’er of een vakkundig expert? Zullen we bij de leader kiezen voor een (half)animatie of juist niet?

Stap 3: Structuur in onderdelen

Vervolgens kan de structuur verder worden ingevuld met (vaste) onderdelen en eventueel kan ook al rekening worden gehouden met verschillende sponsormomenten. Wil je sponsormomenten in het programma zetten, denk dan goed na of de sponsor past bij het verhaal, of bij de persoon in het verhaal of in de verhaallijn. Maar dit is fahankelijk van de marketingdoelstelling van de sponsor (zie kopje merkplaatsing).

De structuur van het format kan aantrekkelijk worden gemaakt door de onderdelen aansprekende titels te geven, zodat het voor de kijker elke week weer herkenbaar is waar ze in het programma zijn. Als de structuur is uitgewerkt in een moodboard of line-up dan kunnen we naar een omroep, producent en adverteerder.

Stap 4: Merkplaatsing

Het is zaak om bij de uitwerking van het format zo goed mogelijk aan te sluiten bij de marketingdoelstelling van de sponsor. Als het doel van de sponsor is de merkherinnering te vergroten,  dan is het verstandig de merken in een verhaallijn te plaatsen en de merknaam van de sponsor vaak terug te laten komen in het programma. Wanneer de sponsor op basis van het programma een merk wil positioneren, zorg dan dat imago van programma en het imago van het merk zoveel mogelijk overeenkomen. Maar wees voorzichtig met al te veel herhaling. De kijker kan zich dan gaan irriteren en dat kan ten koste gaan van je merkimago.

De ruwe uitwerking van het Tv-format staat in de steigers!
Charles Vaneker
Posted by Klapper  |  0 Comment  |  in programmastructuur, Tv programma-elementen, tv-format
© 2018 Klapper Communicatie