Waar moet ik aan denken bij het ontwikkelen van een Tv-format?

Je hebt een idee of merk voor een TV-programma en wat dan?

Stap 1: Genrekeuze

In wat voor genres zou het idee uitgewerkt kunnen worden? Losse interviews over ervaringen van mensen in een human-interest programma of de betrokkenen elke week volgen in een docu-soap? Maar de deelnemers kunnen natuurlijk ook worden begeleid door een professional om tot betere prestaties te komen in een coaching programma of laten we ze tegen elkaar strijden tot de beste overblijft in een talent real life show? He nee, laten we toch maar kiezen voor een licht informatief magazine (een tijdschrift op televisie). Dat is een bredere insteek, waarin het draait om de betrokkenen maar er daarnaast ook algemene informatie wordt gegeven.

En een magazines is een genre bij uitstek voor gesponsorde onderdelen, dus we besluiten het idee verder te ontwikkelen als gesponsord concept. 

Stap 2: Invulling programma-elementen

Vervolgens kan het genre verder worden ingevuld met behulp van een checklist, waarvoor een matrix is opgenomen in het boek Naar een origineel idee van (zie inhoudsgave boek https://www.klappercom.nl/pdf/BoekTvTrends_03_Inhoudsopgave_nov%202011.pdf). Hoe wordt de verhouding tussen informatie en verhaal? Wat is de setting van het programma? Is het studio-based of worden er ook buitenopnames gebruikt. Hoeveel vaste rubrieken kent het programma? En als er zowel studio- en buiten- opnamen zijn: wat is dan de verhouding tussen deze twee onderdelen. En de presentatie, vragen we een BN’er of een vakkundig expert? Zullen we bij de leader kiezen voor een (half)animatie of juist niet?

Stap 3: Structuur in onderdelen

Vervolgens kan de structuur verder worden ingevuld met (vaste) onderdelen en eventueel kan ook al rekening worden gehouden met verschillende sponsormomenten. Wil je sponsormomenten in het programma zetten, denk dan goed na of de sponsor past bij het verhaal, of bij de persoon in het verhaal of in de verhaallijn. Maar dit is fahankelijk van de marketingdoelstelling van de sponsor (zie kopje merkplaatsing).

De structuur van het format kan aantrekkelijk worden gemaakt door de onderdelen aansprekende titels te geven, zodat het voor de kijker elke week weer herkenbaar is waar ze in het programma zijn. Als de structuur is uitgewerkt in een moodboard of line-up dan kunnen we naar een omroep, producent en adverteerder.

Stap 4: Merkplaatsing

Het is zaak om bij de uitwerking van het format zo goed mogelijk aan te sluiten bij de marketingdoelstelling van de sponsor. Als het doel van de sponsor is de merkherinnering te vergroten,  dan is het verstandig de merken in een verhaallijn te plaatsen en de merknaam van de sponsor vaak terug te laten komen in het programma. Wanneer de sponsor op basis van het programma een merk wil positioneren, zorg dan dat imago van programma en het imago van het merk zoveel mogelijk overeenkomen. Maar wees voorzichtig met al te veel herhaling. De kijker kan zich dan gaan irriteren en dat kan ten koste gaan van je merkimago.

De ruwe uitwerking van het Tv-format staat in de steigers!
Charles Vaneker
Posted by Klapper  |  0 Comment  |  in programmastructuur, Tv programma-elementen, tv-format

Post a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

© 2018 Klapper Communicatie