De distributie van tv-kanalen zal in 2017 veel concurrentie gaan krijgen van streaming diensten zoals Knippr en NLziet, die live kijken via internet mogelijk maken. Dit zal er niet alleen toe leiden dat video formats veel meer data gedreven ontwikkeld zullen worden, maar het zal adverteerders ook veel meer mogelijkheden bieden om na te gaan wat wel en niet werkt als het gaat om advertentie-inhoud.
Een mooi voorbeeld van dit laatste werd op door Nederlandse bedrijf Blckbrd Soundbranding op de Screenforce bijeenkomst van 15 december 2016 getoond. Tijdens deze presentatie werd aangegeven dat ook de creatie van commercials in de toekomst aangepast zullen worden aan het profiel van de consument op een platform als Spotify. Ook zullen OTT en digitale diensten in 2017 zoals Netflix en Amazon blijven groeien, maar waarschijnlijk zullen deze online streaming diensten zich vooral richten op de productie van fictie. Voorlopig zal traditionele televisie een belangrijke rol blijven spelen bij de productie van non-fictie zoals spelshows, live events, reality en docusoaps, en biedt het zo de adverteerders een platform voor het creëren van massabereik. Onderzoek van Strategy Analytics Digital Media Strategies service (DMS) in het rapport “Top Ten Digital Media Predictions for 2017” laat immers zien dat tv-stations in de VS hun advertentietijd in 2017 vooral op brede doelgroepen gaan verkopen. Daarom zal traditionele televisie ook in 2017 een belangrijke rol blijven spelen bij het ontwikkelen van creatieve formats en het creëren van massabereik voor adverteerders.
Dit is de reden dat ik in deze blog niet alleen vooruit wil kijken maar ook wil terugkijken naar 2016 en aandacht besteden aan een aantal bizarre, extreme en innovatieve formats. Een opmerkelijk bizar format in 2016 was Resurrection Makeover geproduceerd door FijiTV. In het Japanse programma wordt een overleden familielid opnieuw tot leven gewekt door gebruik te maken van speciale make-up techniek. In de videoclip van het programma is te zien hoe de (aan kanker) overleden man tot leven wordt gewekt. Zijn Japanse vrouw ontmoet haar man weer op het moment dat hij haar favoriete liedje ten gehore brengt.
Een bizar en extreem format afgelopen jaar was te zien op het Engelse commerciële kanaal Sky1, Dogs might fly. Het is een spel show waarin 12 asielhonden de competitie met elkaar aangegaan in allerlei spelletjes zoals drum en speedboot wedstrijden. De winnende hond wordt uiteindelijk geleerd om een vliegtuig te besturen.
Een echt innovatief programma was te zien op National Geographic Channel: Mygration, dat een nieuwe twist geeft aan het bekende survivor-format. De serie laat een groep van 20 survivalexperts zien, die in 6 weken door de Afrikaanse savannen trekken om zo de trekroute van de wilde dieren in Afrika in kaart te brengen.
Het vierde format van 2016 dat ik onder de aandacht wil brengen, is het innovatieve programma Stars of Science. Het pan Arabische edutainment format wordt mogelijk gemaakt en gefinancierd door de Qatar Foundation for Education, Science and Community Development, een platform voor innovatie in de regio. Het programma brengt 12 wetenschappers en technologie ondernemers in contact met grote ondernemers uit de high tech industry om zo nieuwe innovatieve producten te ontwikkelen. Uiteindelijk selecteren een vak- en een publieksjury de beste vier ondernemers die een geldbedrag van US$ 600.000 mogen verdelen.
Ik ben benieuwd welke innovatieve en extreme formats in 2017 gaan verschijnen.
Charles Vaneker
Senior Media and Research consultant